Hälsa Naturen, presentation

Vad handlar Hälsa Naturen om?

Att bygga en elbelyst naturslinga på 2,5 km och en mötesplats vid ån. Slingan ska vara tillräckligt bred och tillräckligt hård för att klara springskor, barnvagnar och rullatorer.

Idén är att göra det möjligt för alla att på ett tryggt sätt röra sig i naturen och möta andra människor på ett otvunget sätt. Heden och Storån som båda idag  ligger som gömda pärlor mitt i Rävlanda kommer att väckas till liv och upptäckas på nytt. Arbetet ska utföras av så många som möjligt för att vi ska lära känna varandra och vara rädda om det vi skapar tillsammans.

Egentligen började det med tanken att göra det möjligt för äldre personer att ta sig ner till ån för att känna närheten till naturen, istället för att vara hänvisade till den trafikerade landsvägen. Men med tiden och intresset från både nya och gamla Rävlandabor och föreningar i samhället,  växte idén och blev till ett projekt med många engagerade.

Så det blev ett EU-projekt

En långsiktig satsning på ökad livskvalité för boende och besökare runt Rävlanda och Storåns dalgång. Med målsättning att skapa förutsättningar för ett hälsosamt liv både fysiskt och socialt samtidigt som unika naturresurser tas tillvara. Ett EU-projekt inom LEADER, grundat på samarbete mellan, föreningar, företag och institutioner i Rävlanda.

EU betalar en del, Din insats behövs också

EU bidrar med drygt 1,5 miljoner kr. Härryda kommun bidrar med 315 000 kr. Totalt kommer projektet att kosta 3 miljoner kr. Det betyder att dryga hälften ska vi få ihop ideellt. Vi välkomnar företag, organisationer och privatpersoner med intressen i Rävlanda.

Vill du vara med som privatperson värderas ditt arbete till 175 kr per timme. Att skänka en kontant gåva är lika välkommet. Till exempel kostar en glödlampa ca 100 kr. Att sponsra med saker och ting som en parkbänk, en traktor till förfogande för att köra grus, eller en rejäl ek för barnen att klättra i, är utmärkt. Och självklart är en bakad kaka alltid välkommen till de som röjer, gräver och spikar.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Vad kan du bidra med?

Självklart ska ditt företag synas i detta positiva sammanhang om du har verksamhet i området. Kontakta Jan Hermansson eller någon annan i styrgruppen för att prata hur.

Organisation

Projektet drivs av Rävlanda Samhällsförening. En styrgrupp leder arbetet som är uppdelat i arbetsgrupper; Info/PR, Markanläggning/El, Aktiviteter, Mötesplats, Natur/Kultur, Orientering

Styrgruppens sammansättning:

Jan Hermansson, Rävlanda Samhällsförening,  jan.hermansson2@telia.com
Katarina Nordling, Rävlanda Samhällsförening, katarinanordling@hotmail.com
Michael Eliasson, RAIS, familjen_eliasson@hotmail.com
Bengt Johansson, Svenska Kyrkan, bengtejohansson@hotmail.com
Ulla Jönsson, Björketorps församling, ulla.jonsson@bjorketorpsforsamling.se
Kenneth Nilsson, SMU, kenneth_nilsson555@hotmail.com
Roger Andersson, runna@telia.com

En reaktion på “Hälsa Naturen, presentation

1. Hej.
    Man blir uppriktigt sagt ledsen att läsa/höra om denna meningslösa förstörelse som någon gjort på vår fina slinga. Hela vår familj uppskattar och vill verkligen ha denna fina förmån kvar. Ett bidrag till reparationer är nu insatt på bg 134-8051. Vi kommer aldrig att ge oss för dessa destruktiva individer!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>